The 7 years itch …

Omdat een Latijnse aanhef niet altijd aanslaat grijp ik bij deze naar de taal van Sjeekspier aka Shakespeare voor onze Angelsaksische vrienden. U voelt het komen, het jeukte en ik moest krabben. Deze jongen is begonnen aan het opruimen van zijn virtuele beeldbibliotheek. Dat zoiets vlot gaat spreekt voor zichzelf. NOT! Uitdaging: hoe koppel ik een deel van mijn huidige mastercataloog op mijn harddisk in Lightroom af om ze vervolgens toe te voegen aan mijn gearchiveerde jarencataloog op mijn server in het netwerk? Bent u er nog? Het klinkt als Chinees, en dat is het ook op sommige momenten, maar de voldoening is groot als het lukt. Uitdaging: hoe ga ik te werk als je al die ‘oude’ foto’s terugziet? Antwoord: dat weet ik nog niet. Ik blijf steeds hangen bij uit het oog verloren pareltjes. Ik struikel over een niet bewerkt beeld (jawel, ik hou alle NEF’s en DNG’s bij) en zie automatisch wat ik er mee aankan. Hieronder een geslaagde oefening. Al zeg ik het zelf. Anderen zeggen dan weer dat eigen stoef stinkt. En dan antwoord ik weer dat je vinger dat ook doet ’s anderendaags als je gaat slapen met een jeukend gat. Het beeld is van zo’n zeven jaar geleden waarmee de titel dan ook is verklaard. De foto moest dan uiteraard in zwart-wit met een toefje Ilford 100 korrel er over. Kenners weten waarover ik praat. I love a plan when everything comes together …

Het bruggetje mocht de juffer in kwestie kiezen. Wie kan zoiets weigeren?

Toedeloe met de koe!

Tjerri

Advertenties

Auteur: Tjerri

55-jarige man uit Elewijt, het culturele epicentrum van Vlaanderen.

10 gedachten over “The 7 years itch …”

  1. Goed mooi beeld, zeker als je weet dat na 30-40 jaar, de familiefoto’s veel belangrijker blijken dan het betere beeld! De verscherping er iets ‘over’. Prachtige grijstinten. Foei van de Ilford korrel. (een bedenking: Welke kunstschilder gebruikt er een programmaatje als penseel,) 🙂 In verband met de drang naar perfectie, zie TT in Botanique:
    http://botanique.be/nl/fabulous-failures-de-kunst-van-het-toeval-en-de-fouten-omarmen-nl
    mvrgr, fred

    1. Verscherping, een uitdaging bij het digitaal ontwikkelen. Je kan er uren over discussiëren, emmeren, argumenteren, evalueren en -tig andere zaken. Veel voorkomende obstakels: kijken we naar hetzelfde? Hoe zit het met je beeldscherm, grootte van de foto (door op de foto te klikken krijg je een grotere versie te zien), hoe ver zit je van je scherm en zo voort. Vorige maand had ik een discussie met een fotograaf die jij ook kent van het CVO, over de scherpte van een geprinte versie. Hier lag ‘de fout’ bij de lens. Een 85 mm 1.4 van Nikon is namelijk retescherp. Les goûts et les couleurs n’est-ce pas. Maar ik snap je opmerking best wel. I.v.m. de ‘Ilford 100 korrel’: dit is mijn benaming van een ‘lichte’ ruis die ik toevoeg. Met een knipoog naar de oude analoge doka en het gelijknamige merk. Iets meer mag ook, geen ruis is ook ok. Ik kreeg bij een van mijn foto’s zelfs de opmerking: mét een lichte korrel zou deze foto nog beter zijn geweest. Tja. En ja, uiteraard gebruik ik daarbij een programma. Zonder kan ik mijn digitale foto’s uiteraard niet bewerken.
      Dank je wel trouwens voor de tip. Een dezer moet ik maar eens afzakken naar de Kruidtuin.

  2. DNG en NEF ken ik: raw bestanden dus. Bij Ilford 100 korrel ben ik verloren.
    Mooie foto maar zelf hou ik niet zo van overbelicht. Heel persoonlijk hoor.
    De drang tot perfectie heb ik zolang ik er maar geen tiental bewerkingprogramma’s op moet gebruiken. Ik hou het bij nog steeds bij Aperture en NIK plug-in (schande van Google om die zomaar kapot te laten gaan).
    mvg

    1. Akkoord met de (gewilde?) ‘overbelichting’. Kan zijn dat het beeld niet overbelicht was en de bewerking bewust in deze richting uitgestuurd is. Anderzijds, in digiwereld ziet ‘the beholder” bijna nooit het beeld zoals de fotograaf het bedoeld heeft. (verschillende schermen van smartphone, i-pad en andere pc’s ,de meeste zonder calibratie. Een beeld is pas een beeld als het geprint is en onder het juiste licht bekeken wordt. mvrg fred

    2. Aperture? Wow! Je houdt het nog langer vol dan ik. Ik heb 2 jaar met een dinosaurus ei de definitieve omslag gemaakt naar LR. Van moeten uiteraard. Een etmaal lang heeft mijn PC hier roodgloeiend gestaan om de duizenden foto’s – acht jaar fotografie mijnheer! – over te zetten met een plug-in van Adobe. Je wil niet weten welk een stress dit met zich mee brengt.
      De ‘overbelichting’ is via een klassieke dodge & burn gedaan. Let wel op, niets van het eigenlijke onderwerp is uitgebrand.
      En terugkomende op Aperture: je zal toch ooit moeten omgaan hoor. Jammer maar helaas. Aperture is klinisch dood verklaard door Apple in 2014 … Vroeg of laat moet je aan een nieuwe Apple/PC en dan gaat het niet meer lukken vrees ik om een ‘oude’ versie te installeren wegens het niet compatibel zijn van bepaalde hardware.
      Ik ben nog effe weze kijken maar volgens mij kan je nog steeds aan de NIK plug-ins geraken. Ze zijn zelfs gratis volgens mij …

      1. Blijkbaar was het ter ziele gaan van de NIK software me ontgaan. Aperture, NIK, … ze moeten er allemaal aan blijkbaar. Adobe heeft al langer dan vandaag de oorlog gewonnen. Er blijven nog enkel wat kruimels over voor de anderen maar we weten allemaal dat het héél snel kan gaan in de software business.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s